Kolik je v Rožnově pod Radhoštěm ulic? V dávné minulosti to byly v podstatě jen tři nejhlavnější: Nádražní neboli Dolní, Horní – dnes Bayerova, a Frenštátská – dnes Palackého.
Z dalších po rozvoji města to je Lázeňská ulice, Nerudova, Pivovarská, Dráhy v místní části Kramolišov, Uhliska a Bučiska, ulice Boženy Němcové, Horská ulice, Hradišťko, Chodská a Jaroňkova ulice, ulice Dr. Milady Horákové, Na Zahradách, Nábřeží Dukelských hrdinů, Partyzánská ulice, Pionýrská a Pivovarská ulice, Pletařská ulice, Sokolská a ulice Travinářská, Tyršovo nábřeží, ulice Julia Fučíka, Valašská a Jiřího Wolkera, Zátiší, ulice Zemědělská a Zuberská. Po posledním doplnění pojmenování ulic je jich určitě mnohem víc.
Důstojné místo mezi nimi zaujímá také ulice Bezručova.
Bezručova ulice navazuje na Nábřeží Dukelských hrdinů, po cca 400 m se napojuje na ulici Hradišťko, kde ještě na počátku 20. stol. město končilo. V místě dnešních výškových domů se rozprostíraly kvetoucí voňavé louky. Tady začínaly rodinnými domky Dolní Paseky.
Významnějšími objekty v Bezručově ulici jsou Městská knihovna, umístěna v rekonstruované vile, někdejší textilní továrna Loana – dnes Brillovka a další podniky, a budova kina Panorama. Za kinem se nachází areál Základní školy Pod Skalkou.
Ulice je pojmenována po básníku Petru Bezručovi (1867-1958), který měl vřelý vztah k hornatým Beskydám a několikrát navštívil také Radhošť.
Po katastrofální povodni v roce 1997, kdy rozvodněná Bečva strhla část komunikace mezi dolní a horní světelnou křižovatkou, byla také Bezručova ulice pod vodou. Po opadnutí vody pak po dobu opravy nábřeží byla právě tudy vedena veškerá doprava od dolní světelné křižovatky ve směru na Eroplán.
Původní povrch vozovky Bezručovy ulice byl dlážděný žulovými kostkami a pamatoval snad ještě první republiku. Pro koňské povozy to jistě byla luxusní cesta, ale po zatížení těžkým automobilovým provozem ve druhé polovině 20. století se situace změnila. Zvlněné vozovce napomohla v destrukci také povodeň v roce 1997, kdy byla celá ulice zaplavena půlmetrovou vodou a podloží tím zřejmě značně utrpělo. Povrch vozovky byl brzy zvlněný a zprohýbaný, jako v Kopřivnici testovací autodrom pro nákladní automobily světové značky Tatra.
Prý s tím nebylo možné nic dělat, protože vozovka ve zmíněné ulici nebyla v majetku města a její vlastníci neměli na takovou drobnost čas.
Co se v závěru horkého léta roku 2018 stalo, že je po létech stagnace ulice v rekonstrukci?
Netřeba pátrat, slova nejsou důležitá, ale činy. A kdo si jen trochu pozorněji přečte u stavby vyvěšené UPOZORNĚNÍ s překvapením zjistí, že náročné práce na rekonstrukci vozovky v Bezručově ulici budou ukončeny již 30. 11. 2018.
Žádá si tento údaj nějaký komentář? Možná ani ne. Nebo snad přece ano?
Text a foto © Richard Sobotka