Potkat se s fotografiemi Jindřicha Štreita lze i na málo očekávaných místech. Jedním z takových je čekárna vlakového nádraží v Bystřici pod Hostýnem. Obrovská hala, uvyklá v minulosti vítat zástupy poutníků, zeje v současnosti prázdnotou. Až na rozměrnou keramiku na zadní stěně, která rozhodně stojí za shlédnutí, nověji pak výtvarné dílo studentů místní ZUŠ s vyobrazením historie těžby a vývozu dřeva, několika řad většinou prázdných sedaček a pod rozměrnými okny nefunkčními bloky zaprášených radiátorů oživují halu už jen počmárané sloupy s nejrůznějšími vzkazy a nápojový automat.
Prostor oživuje také blok otáčivých plechových válců na které byly v minulosti vylepovány jízdní řády. A jelikož lze v současnosti informaci o pohybu jakýchkoliv dopravních prostředků snáz a přehledněji získat pomocí internetu a mobilního telefonu, byl jízdními řády polepen pouze jeden válec a ostatní, i všelijak deformované, zůstaly bez jakékoliv papírové dekorace.
Tak tomu bylo až do listopadu roku 2018, kdy tyto společenským procesem uvolněné plochy zaplnily plakáty z nejrůznějších výstav fotografa Jindřicha Štreita.
Rozměrná neutěšená hala nádražní čekárny dostala tímto počinem docela jiný rozměr. Sociálně laděné fotografie Jindřicha Štreita vždy přimějí diváka k zamyšlení a nejinak je tomu i u „válcové“ výstavy plakátů z jeho nejrůznějších výstav i v nádražní hale v Bystřici pod Hostýnem.
Fotograf Jindřich Štreit (nar. 5. 9. 1946), studoval výtvarnou výchovu na olomoucké pedagogické fakultě, kde také začal fotografovat. Od výtvarné portrétní fotografie přešel k sociologickému dokumentu. S použitými náměty však měl před rokem 1990 řadu potíží, které vyvrcholily několikaměsíčním vězením v Ruzyni a zákazem pedagogické a umělecké tvorby.
Jindřich Štreit žije a tvoří na Sovinci. Přednáší na pražské FAMU, bratislavské VŠVU a Slezské univerzitě Opava.
Text, foto a reprofoto © Richard Sobotka