Pro milovníky automobilismu, především věhlasných, dlouhou historií a slávou opředených „Tatřiček“, lahodných na podívání a potěšení, nemůže být lepší volby, než návštěva Technického muzea Tatra v Kopřivnici. Vskutku noblesní expozice se nachází pouhých deset minut chůze od železničního nádražíčka Kopřivnice – zastávka, či kopřivnického autobusového nádraží.
Od pradávna je město Kopřivnice (asi 23 000 obyvatel) spojováno se značkou automobilky Tatra, která od základů změnila město Kopřivnici a tím i její historii.
Muzeum nabízí velkolepou prezentaci osobních, nákladních, závodních, vojenských a sportovních automobilů. A také cen a pohárů získaných na soutěžích a závodech po celém světě.
První automobil Tatry Kopřivnice Präsident z roku 1897.
Hned v úvodu noblesní expozice užasneme nad replikou prvního továrně vyráběného automobilu v bývalém Rakousko-Uhersku z roku 1897 Präsident (originál je v Národním Technickém muzeu v Praze), s dvouválcovým benzínovým vodou chlazeným motorem BENZ – NW. Je to elegantní a na svou dobu skutečně výjimečné motorové vozidlo, kterým se může Tatra Kopřivnice chlubit.
Všechno začalo roku 1850, kdy kopřivnický rodák Ignác Šustala začal na usedlosti svého bratra spolu se dvěma pomocníky s výrobou kočárů. Firma se rychle rozrůstala a díky kvalitě a konstrukci svých vozů patřila mezi nejlepší v Evropě. Od roku 1881 do roku 1951 v Kopřivnici nepřetržitě vyráběli železniční vagony, včetně prezidentského.
Ignác Šustala (1822-1891) zakladatel továrny Tatra Kopřivnice.
V závěru 19. století začali s výrobou automobilů, což se ukázalo jako prozíravé rozhodnutí. Byla to éra skvělých elegantních osobních vozů vynikající konstrukce. Nezmarů nákladních vozů, sněžné vozidlo, závodní vozy, hasičské vozy i vojenské vozy, ale také letadlo. I neodborníkovi srdce zaplesá při pohledu na seřazené Tatřičky od časů historických až po současné, spojené se jmény cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda, závodníka Josefa Veřmiřovského, nebo Aleše Lopraise, jezdce dálkových motoristických soutěžích, zejména Rallye Dakar.
Kopřivnice není jen Technické muzeum Tatra a je možné navštívit Muzeum Fojtství, kde se roku 1822 Ignác Šustala narodil, kde jako osmadvacetiletý sestrojil své první bryčky. Lašské muzeum v Šustalově vile s expozicí kopřivnické majoliky, keramiky a kachlových kamen a dílo kopřivnického rodáka, malíře a ilustrátora Zdeňka Buriana. Je to také expozice Emila a Dany Zátopkových v budově technického muzea.
Kopřivnická továrna v roce 1855 a v roce 1873.
Vrchovatě naplněni dojmy rozhodně nebudeme návštěvu Technického muzea Tatra v Kopřivnici považovat za promarněný čas.
K první tragické nehodě kopřivnického automobilu došlo 1. května 1900.
Elegantní Tatraplan kabriolet a Tatraplan z let 1947-1952, pětimístný aerodynamický vůz.
Oblíbený sportovní kabriolet zvaný „Hadimrška“ a šestimístná limuzína pro T. G. Masaryka.
Vojenský velitelský vůz let 1942-1948 a akrobatický dvouplošník z let 1936-1939.
Osobní motorová čtyřmístná drezína. Prototyp motorových saní poháněných vrtulí.
Hasičský vůz NW typ K (1909-1911). Nákladní automobily Tatra.
Závodní vozy Tatra. Adolf Veřmiřovský (1926-2002), závodil v období 1949-1968.
Prezident T. G. Masaryk v dubnu 1934 na Pražském autosalonu. Snímek vpravo Ferdinand Porsche,
Eliška Junková a Hans Ledwinka na Masarykově okruhu v roce 1935.
Opravářská dílna automobilů značky Tatra. V přestávce automechanik svačí a při tom čte noviny.
Text a foto © Richard Sobotka